Hiroshi Teshigahara

Hiroshi Teshigahara

Hiroshi Teshigahara (勅使河原 宏, ”Teshigahara Hiroshi”?, 28 de enero, 1927 – 14 de abril, 2001) fue un director de cine de vanguardia de origen japonés
Nació en Tokio, hijo de Sofu Teshigahara, fundador y maestro de la Escuela Sogetsu de ikebana. En 1950 se graduó en pintura de la Universidad Nacional de Bellas Artes y Música de Tokio Su carrera cinematográfica se inició en 1953 y dirigió su primer largometraje El escollo (Otoshiana, 1962) en colaboración del escritor Kōbō Abe y el compositor Tōru Takemitsu. La película ganó el Premio a nuevo a director de la NHK, y a lo largo de la década de 1960, Teshigahara continuó colaborando con Abe y Takemitsu en la filmación de nuevas películas, mientras simultáneamente perseguía otros intereses como la escultura o convertirse en maestro del arte floral japonés ikebana. En El Escollo basaría La cara de otro (Tanin no kao, 1966), y El hombre sin mapa (Moetsukita chizu, 1968).
En 1965, su película La mujer de la arena (Suna no onna, 1964) logró catapultarse a nominaciones nacionales e internacionales incluyendo la nominación al Óscar a la mejor película de habla no inglesa o el premio especial del jurado en el Festival de Cannes.[1]​ En 1972, trabajó con el investigador y traductor japonés John Nathan para la película Summer Soldiers.
Desde mediados de 1970 en adelante, trabajó con menor frecuencia en largometrajes concentrándose en los documentales, destacando Antonio Gaudí, documental sobre la vida del arquitecto español que provocó una oleada de interés en todo Japón.
Desde 1980 fue director de la Escuela de Ikebana de Sogetsu hasta el día de su muerte, el 14 de abril de 2001 víctima de un mal sanguíneo.[2]​

  • Fecha de nacimiento: 1927-01-28
  • Falleció: 2001-04-14
  • Lugar de nacimiento: Chiyoda, Tokyo, Japan

English

From Wikipedia, the free encyclopedia. Hiroshi Teshigahara (January 28, 1927 – April 14, 2001) was an avant-garde Japanese filmmaker. He was born in Tokyo, son of Sofu Teshigahara, founder and grand master of the Sogetsu School of ikebana. He graduated in 1950 from the Tokyo National University of Fine Arts and Music and began working in documentary film. He directed his first feature film, Pitfall (1962), in collaboration with author Kōbō Abe and musician Tōru Takemitsu. The film won the NHK New Director's award, and throughout the 1960s, he continued to collaborate on films with Abe and Takemitsu while simultaneously pursuing his interest in ikebana and sculpture on a professional level. In 1965, the Teshigahara/Abe film Woman in the Dunes (1964) was nominated for an Academy Award and won the Special Jury Prize at the Cannes Film Festival. In 1972, he worked with Japanese researcher and translator John Nathan to make the movie Summer Soldiers, a film set during the Vietnam War about American deserters living on the fringe of Japanese society. From the mid-1970s onwards, he worked less frequently on feature films as he concentrated more on documentaries, exhibitions and the Sogetsu School and became grand master of the school in 1980. In 1978, Teshigahara Hiroshi directed the final two episodes of the long running and popular Japanese television series Shin Zatouichi, starring Shintarō Katsu as the blind wandering Yakuza. During Akira Kurosawa's 5 year hiatus from filmmaking, he watched a lot of television and was particularly taken by the final episode of Shin Zatouichi - Episode: Journey of Dreams (1978). The influence of this particular episode included the initial casting of Shintaro Katsu in the lead roles in Kagemusha and the extended artistic dream sequences contributed to those seen in Kagemusha (1980). On the first anniversary of his death, April 14, 2002, a DVD box set containing his best known work was released in Japan in commemoration. Description above from the Wikipedia article Hiroshi Teshigahara, licensed under CC-BY-SA, full list of contributors on Wikipedia.

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